detect

detect

welcome
detect

detect

welcome

نقش ورزش در کاهش وزن

کل انرژی مصرفی روزانه را به سه قسمت تقسیم می کنیم : مصرف انرژی در حالت استراحت، مصرف انرژی بعد از مصرف غذا و مصرف انرژی بعد از فعالیت بدنی .در زمان استراحت ، ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل انرژی بدن مصرف می شود و مقدار آن در هر ساعت ، حدود یک کیلو کالری به ازای هر کیلو گرم از وزن بدن است . متغیر ترین میزان مصرف انرژی ، در زمان فعالیت بدنی است . این میزان در افراد کم تحرک ۱۰ تا ۱۵ درصد و در افراد فعال ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی را تشکیل می دهد.

ادامه مطلب ...

انرژی هسته ای

اگر هسته‌ی بعضی از اتم های سنگین به وسیله‌ی ذرات کوچکتر از اتم (مانند نوترون) بمباران شوند، بر اثر این برخورد اتم سنگین به دو هسته‌ی سبکتر تجزیه میشود و گذشته از آن، چند نوترون جدید به وجود  می آیند. اتم هایی که بر اثر این واکنش به وجود می آیند، با انرژی زیادی حرکت مینمایند، و هنگامی که به اتم های اطراف خود برخورد کنند، انرژی جنبشی آنها تبدیل به انرژی حرارتی میشود.

ادامه مطلب ...

قلب و بیماری های آن

قلب پیچیده ترین و عجیب ترین عضو بدن انسان است. قلب انسان از الیاف بی شماری تشکیل یافته که از همه جهت آن را احاطه کرده اند. اگر چه حجم آن به اندازه ی مشت دست انسان است، ولی عملیات خارج العاده ای به وسیله ی این عضو انجام میگیرد. با وجودی که اغلب بدن هنگام شب موقع خواب در حال استراحت و بی حرکتی هستند، اما این عضو از بدن در حال خواب هم مشغول کار بوده، و هرگز از حرکت باز نمی ماند.

ادامه مطلب ...

کهکشان ها

کهکشان‌ها سامانه‌هایی فوق العاده بزرگ و با اندازه و مرزی مشخص هستند که از ستاره ها، بقایای ستاره‌نماها، ماده تاریک، گازها و گرد غبارهای میان ستاره‌ای که با نیروهای گرانشی به گرد هم آمده‌اند، تشکیل یافته‌اند. کوچکترین کهکشان‌ها دارای پهنایی برابر با چند صد سال نوری، شامل نزدیک به ۱۰ میلیون ستاره هستند. بزرگترین کهکشان‌ها تا ۳ میلیون سال نوری پهنا دارند و شامل بیش از ۱۰۰۰۰۰ میلیارد ستاره هستند.

ادامه مطلب ...