detect

detect

welcome
detect

detect

welcome

قلب و بیماری های آن

قلب پیچیده ترین و عجیب ترین عضو بدن انسان است. قلب انسان از الیاف بی شماری تشکیل یافته که از همه جهت آن را احاطه کرده اند. اگر چه حجم آن به اندازه ی مشت دست انسان است، ولی عملیات خارج العاده ای به وسیله ی این عضو انجام میگیرد. با وجودی که اغلب بدن هنگام شب موقع خواب در حال استراحت و بی حرکتی هستند، اما این عضو از بدن در حال خواب هم مشغول کار بوده، و هرگز از حرکت باز نمی ماند.

 در هر صورت قلب انسان در هر دقیقه از شبانه روز ۷۲ بار میزند و د رهر ۲۴ ساعت ۲۴۰۰ لیتر خون به تمام قسمت های بدن میرساند.مطابق آنچه متخصصان امراض قلبی (پس از اجتماع ۱۵۰۰ نفر پژوهنده ی قلب شناس که از تمام دنیا در پاریس جمع شدند) به این نتیجه رسیدند، که ساختمان قلب انسانی طوری ساخته شده است که با رعایت درست بهداشتی ۱۰۵ سال عمر کرده، و قادر است که تا این مدت به کار خود ادامه دهد. پیشرفت هایی که به دست علما و دانشمندان در سایر قسمتهای طبّی حاصل گشته، توانسته است بر طول طبیعی عمر انسان ۲۰ سال بیفزاید، ولی ساختمان قلب به قدری اسرار آمیز و پر پیچ و خم است، که امروزه در قرن بیست و یکم در کشور آمریکا ۵۰ درصد از مرگهای ناگهانی در نتیجه ی ناراحتی های قلبی است، و یا از هر سه نفر فرانسوی که هر ساله فوت میکنند، یک نفر در اثر امراض قلبی است.

طی چند دهه ی اخیر بیماری های قلبی همچون امراض مسری مهار ناپذیر و پنهای شیوع یافته است. اواخر جنگ جهانی دوم در ایالات متحده ی آمریکا امراض وابسته به قلب یک چهارم (صدی بیست و پنج) مرگ و میر نفوس بوده است. اما حالا این رقم تلفات بیش از دو برابر شده، و شاید به میزان شصت درصد افزایش یافته است. مطابق جدیدترین آمار پزشکی غرب، هم اکنون ۷٫۶ ملیون آمریکایی دچار ناراحتی های قلبی هستند، و تعداد آن پیوسته فزونی می یابد. در ممالک دیگر، مخصوصا در کشورهای جهان سوم این بیماری همواره سیر صعودی نشان میدهد. به عنوان مثال: طبق سوابق آماری موجود در مورد شهر پر جمیعت بمبئی (هند) در سال ۱۹۴۰ میلادی، به عنوان مرض قلبی در میان علل شایع فوت افراد، مقام نهم را داشته است، اما تا سال ۱۹۶۰ میلادی، به عنوان سومین عامل مرگ و میر گزارش شده است، یعنی فقط بیماری های عفونی و سل بر آن برتری دارند. با توجه به این که امراض عفونی و سل را میتوان تحت کنترول در آورد، پس طولی نخواهد کشید که بیماری قلب در هندوستان نیز عامل شماره یک مرگ ها خواهد شد. سایر کشورها هم کم و بیش وضع مشابهی دارند.

گزارش شده است، که اغلب حملات قلبی و یا به طول کلی مرگ های ناگهانی ناشی از اختلالات شریان قلبی در حوالی ساعت ۹ صبح رخ میدهد. اخیرا یک محقق آمریکایی دانشکده ی پزشکی هاروارد، با مطالعه ی مستمر سکته ی قلبی صدها بیمار در زمستان و تابستان به این فرضیه دست یافته است.

معمولا بیماران قلبی هنگام بیدار شدن داروهای خود را مصرف میکنند، و این دارو ها بعد از ۳۰ الی ۶۰ دقیقه اثر میکنند. بدین سان بهتر است که در بعضی موارد مواد با اثر بخشی فوری را هنگام برخاستن، و مواد با اثر بخشی کند را هنگام به بستر رفتن مصرف کرد. آمار نشان میدهد که بیماری های قلب مهمترین علت مرگ و میر در کشورهای مترقی میباشد. مثلا در کشورهای متحده ی آمریکا در حدود سی درصد مردم از بیماری های قلبی رنج میبرند، و هر سال بیش از ۷۰۰ هزار نفر در اثر این مرض می میرند. 

چگونه از حملات قلبی پیشگیری کنیم؟

توصیه میشود برای جلوگیری از بیماری های قلبی از الکل، سیگار و چرپی پرهیز کنید، با چاقی مبارزه نموده و وزن خود را کم سازید، ورزش را در لیست کارهای روزانه خود جای دهید؛ و سعی کنید غذای های مفید، سبزیجات و میوه جات را در برنامه های غذایی خود جای داده استفاده کنید؛ و مرتبا به پزشک مراجعه نموده و تحت مراقبت دکتر مربوطه باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.